| IR (Instrument Rate) Műszerrepülő jogosítás 
 A műszerrepülő jogosítás megszerzésének célja, hogy a pilóta éjszakai és rossz látási viszonyok közepette (IFR) is képes legyen repülőgépét biztonságosan vezetni. Megszerzése mindenképpen fontos azoknak, akik később hivatásos pilótaként szeretnének tevékenykedni.
 
 Műszerrepülő jogosítás megszerzésének feltételei:
 Betöltött 19. életév.
 Legalább 100 repült óra parancsnokpilóta beosztásban (PIC), amelyből legalább 50 óra útvonalrepülés.
 Érvényes motoros PPL/HCPL/CPL szakszolgálati engedély
 
 A képzés a következő elméleti tantárgyak elsajátításával kezdődik:
 földi és fedélzeti navigációs berendezések ismerete, alkalmazása
 repülésmeteorológia
 légi közlekedés szabályai (IFR),
 a légijármű üzemeltetése nappal és éjjel IFR szerint.
 
 A sikeres elméleti vizsgát követően kerül sor a gyakorlati képzésre. Ez 50 órából áll, amiből 30 órát kell repülőgépen lerepülni, a fennmaradó 20 óra szimulátoron is teljesíthető. A képzés hatósági vizsgával zárul. Sikeres vizsga alapján az engedélyes jogosult kategóriájában IFR szerinti repülések végrehajtására nappal és éjjel, a személyére meghatározott időjárási minimum mellett.
 
 
 A gyakorlati vizsga anyaga: 
 Légijármű parancsnokként nappali és éjszakai ellenőrző repülés során bizonyítania kell hatóság előtt az alábbiakat:
 képes az adott légijárművön műszeres megközelítési eljárást, illetve átstartolást föld látás nélkül
 képes felhőben vagy felhő felett útvonalrepülést, a célrepülőtéren műszeres megközelítést és leszállást, valamint megszakított megközelítési eljárást végrehajtani
 képes a légijárművet biztonságosan vezetni bonyolult repülési helyzetekben és függöny mögött
 
 Jogosítás érvényessége 1 év, megújítása az osztály- és típusjogosítások meghosszabbításához hasonló módon történik.
 
   |